Veckans skämtare: Statens järnvägar

Jag åker väldigt mycket tåg, varför jag också har årskort på SJ. SJ, i sin tur, är regelmässigt försenade. Över hälften av alla tåg jag tar till Växjö är försenade, varför jag hälften av gångerna missar det anslutande tåget i Alvesta, varför jag också hälften av gångerna är uppemot en timme sen till jobbet.

Jag försöker regelmässigt påtala det absurda i detta för SJ genom att ansöka om ersättning i enlighet med deras restidsgaranti (som f.ö. är ett skämt för oss stamkunder, de ersätter med en viss procent av årskortet, varför det rör sig om ca. 100-200 kronor per gång för mig). Men SJ:s skämtande upphör inte här. Nej, när man ansöker om restidsgarantin möts man av följande mejl:

Vi har fått din ansökan om ersättning enligt vår restidsgaranti. Vi är ledsna för att du har råkat ut för en försening 2008-11-25 och uppskattar att du tagit dig tid att begära ersättning. Den kommer här i form av ett värdebevis som du kan använda när du köper ny biljett för att resa med SJ.

Skämtandet ligger förstås i den sista meningen, att SJ så gentilt erbjuder sina stamkunder ett värdebevis som jag kan använda när jag köper en ny biljett för att resa med SJ. Men kära SJ, jag har ju faktiskt årskort. Det vet ni om när jag skickar in min ansökan om restidsgaranti, eftersom ni efterfrågar just detta i er blankett. Varför skulle jag vilja ha ett värdebevis att använda för att köpa ny biljett. Jag föredrar faktiskt riktiga pengar i det här läget.

Annonser

2 svar to “Veckans skämtare: Statens järnvägar”

  1. Du får ge bort i julklapp helt enkelt.

    Det jag irriterade mig på när jag fick en sådan där värdecheck var att den inte kunde användas för att boka biljett på nätet. Därför struntar jag i att använda den. Vem orkar köa för 50 kronors skull? Det vet säkert SJ, de lurifaxarna.

  2. […] Uppriktigt sagt har jag varit med om de flesta tänkbara bus som SJ (och Banverket) hittat på. Allt från tvåtimmarsförseningar pga. ett ställverk utanför Alvesta, till lokförare som inte dykt upp. Från signalfel till banarbete. Från otrevlig bistropersonal till otrevliga konduktörer. Från en stängd bistrovagn till ett direkt skamligt ersättningssystem för oss årskortare.* […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: