Hate to say I told you so

Det lite sporadiska bloggandet beror på att jag f.n. gör en fallstudie av hur en avdelning på ett svenskt sjukhus fungerar, där perspektivet är det organisationsteoretiska (ni vet, individ kontra organisation, kommunikation inom organisationen). Fascinerande egentligen. Som min fine vän PSW brukar säga: samhällsvetarna ställer helt fel frågor när de intresserar sig för ”när och varför det går fel” i t.ex. offentliga organisationer. Den rätta frågan är: hur fan förklarar vi att det fungerar någotsånär över huvud taget?

Nu är denna fallstudie inte bloggpostens huvudperson. Istället vill jag påminna om ett tidigare inlägg, där jag skrev:

min gnagande initiala känsla av att Mona Sahlin inte är en person som klarar av att leda Socialdemokraterna till valseger 2010 har kraftigt förstärkts under de gångna, säg, 10 dagarna.

Jag får ju än mindre anledning att backa från det påståendet när jag nu läser om den senaste Synovate-undersökningen, där Socialdemokraterna backar med över sex procentenheter, något som uppenbarligen är det största enskilda månatliga raset på 15 år.

5 svar to “Hate to say I told you so”

  1. Nu blir jag lite nyfiken – ja, inte på Mona Sahlins framtid, utan av den studien du håller på med ;-). Får jag fråga i vilket landsting den utförs? Jag var på ett SKL-möte för landstingstjänstemän i Stockholm förra veckan, där akademiska studier på just det du beskriver efterlystes. (Ingen från Kronobergs läns landsting närvarade).

  2. Thomas: Det är en högst ofrivillig fallstudie, som jag möjligen, möjligen inte, väljer att skriva om i framtiden.

  3. Det suger något ohyggligt att tvingas göra en sådan där fallstudie, men jag håller med, det är samtidigt litet intressant. Ingen annanstans har jag så tydligt fått känslan av en organisation som en organism – att det är ett underligt väsen som ingen riktigt kan överblicka och än mindre kontrollera. Att greppa en avdelning – möjligen ibland, att greppa en klinik – synnerligen svårt, att greppa ett fullskaligt forskningssjukhus – det kan du feeetglömma. Dags att läsa Babels hus, kanske? (Jag minns serien som våldsamt obehaglig.)

  4. TV-serien håller inte att ses om (jag har provat). Boken håller dock än.

    /a

  5. Hmm. Ofrivilligt på sjukhus. Låter illa. Är det det, kompis?

    ör att pigga upp lite:
    Såg och recenserade Magnus Betnér tidigare ikväll. Han sa, inför 500 människor (fullsatt, till och med såpass att det blir extraföreställning i morgon) att kungen är ”en inavlad nazist som är helt dum i huvet”. Hohoho. Det var åtminstone inte jag som sa det. Den här gången.

Kommentera

