Kejsarens nya kläder?

Svär jag i kyrkan nu? I så fall, förlåt. Men ändå… min gnagande initiala känsla av att Mona Sahlin inte är en person som klarar av att leda Socialdemokraterna till valseger 2010 har kraftigt förstärkts under de gångna, säg, 10 dagarna.

Helt utan assistans, bara genom att stå vid sidan och betrakta Alliansens försök att hantera småskandaler (en bit tillbaka nu, men ändå), lite opinionsstormar och nu lite finanskris, har oppositionen skaffat sig ett försprång om 12-15 procentenheter i opinionen. Borde vara omöjligt att tappa, eller hur?

Men jag vette sjutton. Sahlins klantiga utspel om att utesluta Vänsterpartiet från ev. regeringssamverkan har skapat en intern turbulens inom oppositionen i allmänhet, Socialdemokraterna i synnerhet, samt på ett plågsamt sätt lyft fram en svag koordination och ett svagt ledarskap i offentlighetens ljus. Det torde väl knappast tilltala väljarkåren? Jag har nu själv ingen uppfattning om partiledardebatterna (var tvungen att kolla på Gilmore Girls under partiledardebatten…), men frågar man tittarna själva, tycker de tydligen att Alliansen/Reinfeldt har tvålat till oppositionen/Sahlin rejält.

Jag undrar v e r k l i g e n om situationen hade sett likadan ut med en Wallström vid rodret, och jag tänka mig en och annan Socialdemokrat som, åtminstone långt inne i sitt bultande rosenröda hjärta, saknade en småbufflig, halvdryg och alldeles, alldeles fantastiskt Göran i gårdagens debatt.

8 svar to “Kejsarens nya kläder?”

  1. På två år hinner mycket annat hända som kan vända opinionen både hit och dit. Dessutom har folk kort minne, tror jag iaf i min enfald

  2. Som sagt, två år kvar och just den här struliga veckan kommer att vara glömd sedan länge. Men det finns några mer varaktiga saker att peka på:
    – Sahlin har nu offentligt sagt att ett parti som hon antagligen kommer tvingas gå till val med inte är regeringsfähigt
    – Sahlin har uppenbarligen sämre fingertoppskänsla och svagare intern position än många trott
    – Det i sin tur talar emot att det kan bli mycket av där Nya Spännande Politiken som ska födas i rådslagen. Om Sahlin inte kan köra över vänsterflygeln när det gäller regeringsfrågan, undrar jag hur rådslagen ska kunna mynna ut i något mer än en vanlig trist minsta gemensamma nämnare.

  3. Avseende punkt 1-2: japp, det är liksom de här långsiktiga prylarna jag avser i inlägget, att den här ”struliga veckan” signalerar gigantiska socialdemokratiska bekymmer de kommande åren.

    Förutom detta, finns ett omedelbart problem som de inte kan lag: Sahlin är en genomusel debattör som inte fixar att vara på den stora arenan. En sådan som Wetterstrand är ju mycket, mycket bättre. Jag tror att Sahlin kan vara början till slutet för S som Sveriges största parti.

  4. Äsch, jag tror att ni önskedrömmer, gamla vänner. Sahlin kommer att leda sossarna till valseger 2010, men knappast genom att övertyga. Borgarna har otur med konjunkturen och väljarna kommer inte att glömma a-kassan och sjukförsäkringen i första taget. De faller på eget grepp.

  5. Bjugge: ”önskedrömmer”? Antyder du här att jag skulle ha en politisk preferens för det blåa gänget? Du, om någon, känner väl till att jag är politisk agnostiker. Jag följer röstningsparadoxen i graven. Jag är en vetenskapsman, goddammit. Det är min kyliga, vetenskapliga blick som får mig att misstro Sahlin. Det är möjligt att sossarna vinner valet 2010, men det kommer inte att bero på att Sahlin ”leder” sossarna, om vi med ”leder” avser något normativt. Om du tar ”leder” som ett empiriskt begrepp (att hon ju faktiskt är partiledare, och formellt ”leder” partiet), så¨OK.

  6. Jag hade samma tankar när jag såg partiledardebatten och alliansen kunde gotta sig åt den nästan totala splittringen som synliggjordes på andra sidan golvet. Ohlys flin och signaler bort mot de nästan skrattande alliansledarna hjälpte inte heller. I mina ögon så var det inget annat än en fullständig katastrof.
    Jag har aldrig tyckt att Sahlin är rätt person för uppdraget och de senaste veckornas utspel har definitivt inte fått mig att överväga det ställningstagandet. Sossarna kommer säkert att vinna nästa val, men det kommer i sådana fall att bero mer på alliansen misslyckande än något annat.

  7. […] är denna fallstudie inte bloggpostens huvudperson. Istället vill jag påminna om ett tidigare inlägg, där jag skrev: min gnagande initiala känsla av att Mona Sahlin inte är en person som klarar av […]

  8. […] Sahlin tog över rodret har jag blivit allt mer övertygad om att sossarna gjort sitt som Sveriges statsbärande parti (PSW har också dragit en liknande slutsats).  Förstå vad som ska till att tappa en 12-15 […]

Kommentera

