En hyllning till distansarbetet!

Jag är ett stort fan av att jobba hemifrån. Inte bara för att jag bor ute i spenaten (distansarbete gör därför att jag slipper långa mödosamma resor och åksjuka), utan också för att det finns en del forskning som stöder tesen om att hemmajobb dessutom är smart på andra sätt. Låt mig sammanfatta fördelarna:

  • Mindre resande är schysstare mot miljön (minskade koldioxidutsläpp!). Ergo vinner vi alla på det, inte minst framtida generationer!
  • För den enskilde anställde sparar det naturligtvis en sjuhelsickes massa tid (personligen blir jag alldeles galen när jag tänker på alla spillda arbetstimmar som SJ och SL orsakat mig – nu senast drygt en timme i morse!)
  • För den enskilde sparar det såklart också en hel del pengar (minskade pendlingskostnader)
  • Forskning visar också att om den anställde hanterar hemmajobbet korrekt, innebär det betydligt mindre stress
  • En del forskning visar dessutom på en effekt som är gynnsam för både arbetsgivaren och den anställde: ökad effektivitet och bättre produktivitet
  • För arbetsgivaren innebär också hemmajobbarna sänkta lokalkostnader (man kan låta anställda dela kontor de dagar arbetstagarna är inne)

Naturligtvis listar forskningen också en hel del nackdelar (många individer hanterar inte riktigt hemmajobbet, utan låter arbetstid och fritid glida samman med resultatet att arbetstagaren känner konstant stress, varför också risken för s.k. utbrändhet ökar). Personligen har jag dock bara positiva erfarenheter av hemmajobb, och är övertygad om att det lämpar sig särskilt bra för personer som handlar med idéer (dvs. forskare, utredare, författare etc).

Sen kan det förstås alltid vara så att jag bara letar reda på forskning som ger stöd åt mina egna preferenser och stärker min egen världsbild, eller helt enkelt letar efter skäl till att legitimt få klappa mina två små kisar samtidigt som jag fosskar…

Kommentera

