Finanskris och cynism

Det är lätt att bli cynisk i dessa dagar. Hemma på Island kan bankerna komma att tvångsförvaltas. Såväl styrräntan som inflationen är uppe och nosar kring 15 procent. Mina vänner och släktingar har det inte särskilt kul nu, och det ryktas t.o.m. om hur islänningarna har börjat hamstra konserver.

Jag vet ingenting om ekonomi, men kunde inte mina vänner nationalekonomerna förutse att något sådant här skulle ske med den isländska ekonomin? Nja. För något er sedan kunde man läsa artikeln ”Det isländska undret” på Aktiespararnas hemsida. Där var det bara hallelujahstämning. Idag, inte lika mycket hallelujahstämning. Även om det är lite yvigt skrivet, och naturligtvis inte nationalekonomiskt i någon vetenskaplig bemärkelse, rekommenderar jag istället läsning av Johan Ehrenbergs ”Bonusgrisen och bläckfisken” för att bättre förstå det isländska undret, snarare än att bara försöka förstå det i termer av att islänningarna blev väldigt ”pro market” under 2000-talets första hälft.

Uppdatering: This just in: Tänk om du i lugnan ro skulle trabba ned till din lokala, säg, Swedbank, och vilja ta ut pengar. Du kommer dit, och de meddelar dig att ”nej du, det får du inte”. Detta händer i detta nu på lilla Island, när Landsbankins småsparare försöker ta ut sina pengar…

10 svar to “Finanskris och cynism”

  1. ”inte nationalekonomiskt i någon vetenskaplig bemärkelse”

    Så sant, så sant.

  2. Enkel poäng, Niclas. Det är inte mindre intressant läsning för det, måste jag säga. Betydligt mer intressant än många av de hallelujahanalyser som börsanalytiker gjort av Islands ekonomi.

    Inte för att jag har något emot hallelujahanalyser, men jag ogillar när verkligen sparkar ut mot de som verkligen menar sig vara ”vetenskapsmän”.

    Varför kan man inte avhålla sig från prediktioner? Flera ekonomer gav ju Island etiketten ”den nya mirakelekonomin” tack vare det tidiga 1990-talets avregleringar, och den hysteriska tillväxt som ägde rum där från mitten av 1990-talet till, säg, mitten av 2000-talets första decennium. Men nu verkar verkligheten kommit ikapp, och det med besked.

  3. Det är väldigt obehagligt, det man läser om Island dessa dagar. Har den isländska staten tillräcklig tyngd för att kunna hålla bankerna på fötter? Tänker på att jag läst att storleken på bankerna och deras usla affärer är väldigt stor relativt staten – långt större än t.e.x eländet i Sverige under 1990-talet. Jag läste en kommentar igår om att Island idag är en högriskfond förklädd till självständig stat. Ouch!

  4. Jag hörde det i morse också, tydligen omsätter de isländska bankerna summor motsvarande 10 gånger den isländska statens BNP… Usch. Finanskrisen känns på något sätt som en elak flodvåg, där politiker och ekonomer ständigt får omkalibrera sina förväntningar på just hur elak den är. Förra veckan sade den isländske finansministern att allt var under kontroll. Det verkar det ju inte ha varit. Förra veckan, eller var det förrförra, sa Borg att han inte tänkte pumpa in mer kapital för insättningsgaranti, men här fick han ändra sig.

    Jag vet som sagt ingenting om ekonomi, men nog fasen känns det som om det blir konserver och nudlar ett tag framöver…

  5. Ang. det där inslaget – vad händer asså? Har man frusit alla sparkonton på banken, eller vad?

  6. Nja, det råder viss förvirring. Kunderna fick veta att de kunde komma ”i morgon eller övermorgon” och hämta sina pengar. Regeringen har sagt att folks livsbesparingar är säkra, folk behöver inte oroa sig. Men de blir ju inte mindre oroade när de faktiskt ska testa huruvida regeringens utfästelser är korrekta, och möts av budskapet ”visst ska du få dina stålar, bara inte idag…”

  7. Usch. Jag gick just in och kollade vad min bank egentligen har för kreditrating på Moody’s och Standard & Poor’s. Och blotta faktumet att jag nu för första gången ställer mig den frågan känns lite obehagligt.

  8. När jag igår ringde en kollega på det isländska vetenskapsministeriet och inledde med ett försök till skämt om landet hade konkat ännu så skrattade man inte direkt i andra sidan av tråden. Nej, det är inte roligt det som händer på Island.

  9. Jag vet. Jag frågade en vän om jag fick köpa hans villa för en tia och en kexchoklad. Inga skratt där inte.

Kommentera

