Partier och legitimitet revisited

I torsdags var jag inbjuden till att hålla en inledning under Järfällas Demokrativecka. Programmet var i högsta grad ambitiöst: bl.a. talade Lars Nord om massmedias roll i den lokala valrörelsen; Daniel Wolgemuth, Jessica Persson och Richard Öhrvall om vilka väljarnas representanter egentligen är; och Anders Lidström om kommunernas beslutsmakt visavi EU:s.

Själv vevade jag gamla käpphästar på temat partier, makt och legitimitet, där jag på sätt och vis fick agera förattraktion åt artisten och f.d. kulturministern Bengt Göransson. Det hela var mycket trevligt, även om jag långt ifrån håller med om allt i Göranssons analys. Lite märkligt var det att uppslutningen inte var bättre (ca 20 personer), för Göransson är en entertainer av rang och väl värd att lyssna på. Men jag gissar att det är samma sak här som med politiskt deltagande i övrigt: folk har annat att tänka på. Barn ska hämtas, hjälp med läxor ska klaras av, barn ska lämnas, någon intressant hobby ska utövas och nog fan var det fotboll eller hockey på teve också.

Kommentera

