Helganteckningar

Ett par uppsamlade reflektioner från en intressant helg:

Statsvetenskapliga förbundets årsmöte var i de alla flesta viktiga avseenden en nöjsam upplevelse, något som får mig att backa från flera av utfästelserna i detta inlägg. Mycket bra arrangemang: workshoplokalerna i anslutning till ett trevligt gemensamt fikautrymme, där det bjöds på generöst med kaffe och allehanda tilltugg. Mycket viktigt för en konferensbesökare.

I min workshop, ”Political Participation and Citizenship”, var det en mycket trevlig och konstruktiv stämning. Dessutom fanns en hel del intressanta papper. Bl.a. fanns en Mikael Persson i min grupp (vars B-uppsats jag tydligen en gång hjälpt till att handleda, visade det sig). Han blev – välförtjänt – vinnaren av ”konferensens bästa uppsats”-priset. Tillsammans med Henrik Oscarsson ställde han frågan om det tidiga 90-talets gymnasiereform minskade glappet ”concerning political participation, knowledge, attentiveness and trust” mellan studenter med yrkesinriktad respektive teoretisk utbildning. Svaret?

The egalitarian reform of the Swedish gymnasium that pawed way for more civic education did not produce hypothesized positive effects on any of the core dimensions under study. The gap in civic virtues between citizens from theoretical and vocational gymnasium study programs prevailed also after the unification of the educational system.

Totalbetyg: fyra glasögonprydda statsvetarnördar i manchesterkavaj av fem möjliga för konferensen.

Och på en helt annan not: efter konferensen zick-zackade jag mig ut till Lidingö för att se min hustru och min goda vän, Jocke på Styret, löpa Lidingöloppet. Förutom att drabbas av en akut insikt om att jag själv är ytterst otränad (att springa tre mil ligger liksom inte inom rimlighetens gränser, kom jag på), fick jag också några tankar om marknaden för taxibilar i Stockholm. Runt 16.30-tiden var vi ungefär, tja, säkert 5000 pers som skulle ta oss från Lidingö samtidigt. SL gjorde sitt bästa för att köra skytteltrafik, men det tog ändå sin tid. Jag hade tänkt belöna min hårt arbetande fru med en taxi in till stan, men jag såg inte en bil på de 20 minuter vi väntade. Samma iakttagelse upprepades borta vid Ropsten (dit SL-bussen transportade oss). Och det var många, många fler som såg ut att spana efter samma lösning som oss. Hade jag varit taxichaufför, hade jag varit all over the place. Många sköna kronor att göra. Men taxibilar verkar liksom aldrig vara där man vill att de ska vara, och det förbryllar mig enormt. Vid stora evenemang, typ Lidingöloppet, fotbollsmatcher etc., verkar det finnas ett klart underskott av taxbilar.

3 svar to “Helganteckningar”

  1. jag har anmält och betalt mig för en startplats i Öppet spår. 9 (NIO!) mil på skidor om 145 dagar…and counting.

  2. Jag gjorde samma sak – för Vätterrundan. 30 mil på söckel! Och i morse förklarade sjukgymnasten för mig att jag ska rehabträna knät i 6 månader innan jag får göra några tyngre konditionsövningar…

  3. […] Dr Erlingsson undrar varför det inte fanns taxibilar på plats i samband med Lidingöloppet. En hypotes: pga. den norm som säger att taxiförare inte får “exploatera” en situation med extrem efterfrågan genom kraftigt höjda priser avstår de från att åka till Lidingö, när de kan få samma taxa inne i stan utan trängsel och hysteri. […]

Kommentera

