Lästips i rusket

Här kommer ett par lästips i höstregnet:

  • Under 2002 hände ett par saker som fick mig att tänka fundamentalt annorlunda kring det här med samhällsvetenskapliga förklaringar, forskning, metod etcetera. En delförklaring var att jag verkligen läste Jon Elsters Nuts and Bolts for the Social Sciences (samt en kort Elstertext, översatt till svenska, betitlad Vetenskapliga förklaringar). Under 2007 kom tydligen en uppdaterad version av Nuts and Bolts…, kallad Explaining Social Behavior. Den tänker jag givetvis köpa, och rekommenderar samtidigt boken (vilket jag känner att jag kan göra, trots icke-läsning, men givet min obevekliga kärlek till Nuts and Bolts…)
  • Här bredvid finns en länk till Daniel Littles vetenskapsteoretiska blogg Understanding Society. Genom professor Jim har jag nu hittat till hans mer progressiva blogg, där han kliver ur sitt ideologiska skal riktigt ordentligt, och försöker då omvandla de vetenskapliga kunskaperna till något konstruktivt, och kallar följdaktligen bloggen för Changing Society. Men gå in på egen risk: det är inte precis nyliberal samhällsanalys, men vad är att vänta från en snubbe som skrivit intressant om analytisk marxism? Och just det, även Jon Elster har skrivit intressant om den analytiska marxismen (observera den metodologisk-individualistiska touchen hos både Little och Elster).
Kommentera

