Sant och falskt om välfärdssatsningar

Tydligen ligger det till såhär: 8 av 10 svenskar är övertygade om att det satsar mindre på välfärdstjänster idag jämfört med förr. Men stämmer detta?

Under Kommekmässan i Malmö presenterade Sveriges kommuner och landsting lite underhandsinformation från en kommande rapport som är betitlad Välfärdsmysteriet. Även när man kontrollerar för den demografiska utvecklingen visar det sig att välfärdssatsningarna har ökat kraftigt. Tydligen är det så att kostnadsökningen av välfärdstjänsterna har ökat med hela 50 procent mellan 1980 och 2005. Who’d thunk it? Tja, inte 8 av 10 tillfrågade iallafall.

4 svar to “Sant och falskt om välfärdssatsningar”

  1. […] Gissur Erlingsson who also can’t offer a good explanation. This was written by Jacob Christensen. Posted on […]

  2. Spännande. Jag arbetar med medborgardialog i ett landsting (Region Skåne), och jag kan bekräfta att de allra flesta är helt övertygad om att sjukvården hela tiden fått mindre pengar. När jag själv sätter mig ner med budgetar, årsredovisningar och personalredovisningar för att bilda mig en egen uppfattning träder en helt annan bild fram.

    År 1999 spenderade Region Skåne 13,5 miljarder kr på hälso- och sjukvård (i 2007 års penningvärde). År 2007 lades 20,5 miljarder kr på hälso- och sjukvård! Detta är alltså de pengar hälso- och sjukvårdsnämnden spenderat på vårduppdrag, inget av detta har gått till central administration eller kollektivtrafik. Under samma period har skatten höjts med c:a 10 % (från 9,39 till 10,39), befolkningen har ökat med 6% och den förväntade medellivslängden för skåningar höjts från 76,7 till 80,1 år.

    På samma sätt har antalet läkare ökat med 22 % och antalet sjuksköterskor med 19 % under perioden 1999-2007. Antalet icke-vårdande personal (byråkrater, läkarsekreterare, chaufförer etc) har ökat med 4%. När jag nämner dessa siffror till mina kollegor har t o m de svårt att tro mig. ALLA ”vanliga” människor jag möter tror att antalet läkare och sjuksköterskor har minskat markant (en enda person jag mött trodde att det legat stilla) och en del tror att jag ljuger dem rakt i ansiktet när jag berättar om de siffror jag har kommit fram till.

    Hur kommer sig då detta? Ett skäl antar jag är hur media beskriver den årliga fördelningen av skattemiljoner. Säg att ett sjukhus år 1 får 4,2 miljarder tilldelat i budgeten, men gör av med 4,6 miljarder. Nästa år får sjukhuset 4,4 miljarder tilldelat sig, vilket i så fall beskrivs som en budgetnedskärning med 200 miljoner kr i media. På så sätt beskrivs varje ökning av vårdutgifterna som en minskning.

    Varje gång en avdelning får ett sparbeting eller måste avskeda personal skrivs det om i media, men aldrig när andra vårdenheter suger upp den uppsagda (eller egentligen förflyttade) personalen. Med de personalsiffror jag har hittat har jag svårt att tro att särskilt många läkare eller sjuksköterskor skulle vara arbetslösa i Skåne.

    Samtidigt är det svårt att värja sig från de egna erfarenheterna av vårdens usla tillgänglighet, oavsett vad budgetsiffrorna och personalsiffrorna säger och personligen känns det inte som om man fått en ordentlig utdelning av den 52 %-iga budgetökningen på vården eller den 22 %-iga ökningen av läkare sedan 1999.

  3. Tack för det kloka inlägget, Thomas.

  4. Tove Gustafson Says:

    Men en stilla undran. Kan det inte vara som med aktier, att man kan välja var i historien man går in med sina stickprov och på så sätt få fram helt olika bilder av skeendet. Jag tänker då på personaltillgång. Vi hade ju trots allt en svångremspolitik som sved ett antal år. Den som är satt i skuld är icke fri. Lästips. Jerzy Einhorns memoarer.

    Det är ju också rätt många parametrar som ryms i ett kostnadsbegrepp.
    Läkare kan göra alltmer för sin patient. Bl a har de senaste tio åren gett en explosiv ökning av provtagningsmöjligheter. För att inte tala om mediciner. Själv har jag fått ett av de modernaste läkemedlen mot cancer och de är svindyra. 350 000 har chansen att öka min överlevnad kostat. Och inför kemokurerna fick jag själv ge mig en spruta som gick på 6000 styck. 6 grr 6000 – 36 000. Tala med min 7-åring, han är glad för att man kostat på mig. Tala med en politiker, han tycker kanske att shit happens och att min 7-åring klarar sig med pappa och att primärvården är ansiktet utåt mot väljarna. Den ska va bäst.

    De är väl som vanligt att ju mer man vet ju mer inser man att man har dålig koll. Har nån ens full koll?

Kommentera

