Den stora staten och korruptionen

”Bigger governments raise the possibilities for corruption”, skriver Alesina och Angeletos (2005) i NBER-pappret Corruption, Inequality and Fairness. ”Verkligen?” frågar jag mig. ”Verkligen!”, skriker de, och visar detta med en smart, dynamisk matematisk modell. ”Men”, undrar jag, ”ska vi inte kolla på data också?”

Jag blir lite snurrig av sådana här påståenden, som sedan styrks av smarta mattemodeller. Jag inser naturligtvis att jag bara är en simpel statsvetare med begränsade insikter i hur världen verkligen fungerar, men tittar man på vilka länder som har störst offentliga utgifter som procent av BNP, så är det ju onekligen så att länder som Sverige, Norge, Danmark och Finland hamnar rätt högt upp i rullorna. Och tittar man sedan på Corruption Perception Index, finner vi att samtliga dessa länder hamnar på topp 10 över världens minst korrupta länder.

Jag menar naturligtvis inte att här finns någon kausalitet mellan ”stor stat = mindre korruption” (även om t.ex. Rothstein i olika sammanhang menar att en universell välfärdsstat leder till starkare horisontell och vertikal tillit i samhället)*; men däremot menar jag att dessa data åtminstone borde få public choice-are a´la Alesina att fundera lite grand mer över modellens passform gentemot den verklighet den ska säga något om.

————-

För att bekanta er med tesen, rekommenderas Kumlin, Staffan & Bo Rothstein (2005) ”The making and breaking of social capital” Comparative Political Studies, 38(4), 339-365, men ni hittar den i mer eller mindre förädlad form i det mesta som han har skrivit under de senaste åren.

Kommentera

