Vänstervriden opinionsbildning?

Då och då möter man argumentet från (ny?)liberaler att den svenska journalistiska rapporteringen är vänstervriden (se. t.ex. här). T.ex. skriver Kristian Karlsson, liberal debattör, att:

Jag råkar till exempel veta att statsvetarna i Göteborg har undersökt saken och kommit fram till att nästan 7 av 10 journalister röstar på något av de tre vänsterpartierna. Var tredje journalist röstar på vänsterpartiet; nästan precis lika många som på moderaterna, folkpartiet, kristdemokraterna och centern – tillsammans! Bara 1 av 10 journalister, framför allt sportjournalister, röstar på moderaterna.

Det finns ingen som tvivlar på att detta är empiriskt sant, och färskare siffror visar just att vänsterpartiet och miljöpartiet är rätt så kraftigt överrepresenterade bland journalisterna. Men 10 000 kronorsfrågan är: betyder denna överrepresentation att rapporteringen också är vänstervriden? Låt oss ta en allvarlig funderare på detta utifrån (a) lite data om vilka journalister som rapporterar om vad och (b) hur en vänster- resp. högerjournalist antas rapportera om nyheter när deras politiska övertygelse är känd.

Medieprofessorn Kent Asp har reflekterat lite över fråga (a), och hans slutsats är att, visst, vänsterblocket dominerar bland journalister överlag… men bland ekonomi- och politikreportrar (som alltså kan antas påverka den politiska opinionen mer än t.ex. rena nyhetsjournalister som skriver om bortsprungna katter) finns en kraftig högervridning.

Men låt oss sedan fundera kort över fråga (b), dvs., att om jag nu råkar vara väldigt höger, och jag är en politikreporter… är det givet då att jag vinklar nyheterna i favör för min föredragna ideologi? Det är inte alls säkert. Under en mycket trevlig middag förra veckan hade jag förmånen att få dinera med en av de topp 3 [smartaste * trevligaste] personerna jag någonsin stött på – Jack Knight (tillika en intellektuell favorit sedan gammalt, hans bok Institutions and Social Conflict är den näst mest lästa boken på min bokhylla, näst efter Schellings Micromotives and Macrobehavior). Professor Knight berättade då om en amerikansk studie om journalistrapportering.* Tydligen är det så att vänsterjournalister är mycket noga med att inte avslöja sin rätta politiska hemvist i sin rapportering. Av rädsla för att anklagas för vänstervridning och icke-professionalism rapporterar de tydligen t.o.m. inte ens neutralt – de är lite mer vridna åt ett motsatt politiskt håll.

Vad har detta för konsekvenser för hur vi ska se på den journalistiska rapporteringen i Sverige? Tja, för det första blir det svårt att dra inferenser om sambandet mellan ”typiska politiska uppfattningar i journalistkåren” och ”typisk rapportering och opinionsbildning i media”. För det andra, givet Asps slutsatser om en högervridning bland de viktigaste opinionsbildarna, blir det hart när omöjligt att predicera inriktningen på den journalistiska rapporteringen om vi bara har tillgång till data på journalisternas politiska uppfattningar. Det är helt enkelt ingen bra proxy för opinionsbildning i praktiken.

Tyvärr, för den late opinionsbildningsintresserade, du måste helt enkelt in i gröten och göra tunga, långa timmar innehållsanalyser…** Endast så skakar vi fram riktiga data, och inte bara ideologiskt vridna antaganden om hur verkligheten ligger till (säger jag, som villigt erkänner att jag inte kan ett iota om medier och opinionsbildning, utan är mest intresserad av att reda ut hur cold hard facts ligger till).

———

* Jag är ledsen att jag inte kan återge namnet på studien, jag har glömt referensen. Det är lite intellektuellt ohederligt, men tillåter mig den lyxen i bloggsammanhang. Återkommer dock med den så fort jag fått korn på densamma.

** Och gör man verkligen detta fotjobb, får man nöja sig med fallstudier, och då kan man t.ex. hitta att DN gynnar de borgerliga partierna på nyhetsplats.

8 svar to “Vänstervriden opinionsbildning?”

  1. ”bland ekonomi- och politikreportrar (som alltså kan antas påverka den politiska opinionen mer än t.ex. rena nyhetsjournalister som skriver om bortsprungna katter) finns en kraftig högervridning.”

    Är detta verkligen en riktig bild av vad Asp fann? Jag vill minnas att dessa journalister inte alls var kraftigt högervridna, utan att det mest var en kontrast till andra journalisters vänstervridning… värt att rota lite tror jag…

  2. en bloggkommentar här antyder att jag inte mindes helt fel:

    http://www.haja.nu/2006/04/vnstervridna-journalister.html

    hinner inte rota mer nu dock!

  3. Du verkar ha en poäng. Jag har inte läst själva rapporten, utan förlitade mig på DN-debatten Asp skrev på nämnda rapport. Och denna inleds med orden:

    ”Ekonomi- och politikreportrar står långt till höger om resten av journalistkåren, visar ny rapport.”

    Som vanligt visar det sig dock att ingresskrivaren inte riktigt fått med det väsentliga: poängen i rapporten, fattar jag det som, är att moderater och folkpartister är rätt så överrepresenterade bland politik- och ekonomireportrar jämfört med övriga journalister (men bara lite överrepresenterade jämfört med väljarkåren).

    Så, hmmm, lite beroende på var man står kan man värdera nuffrorna olika. Dock är Asps poäng i DN-debatten att det här med vänstervridning bland journalister kan problematiseras (vilket ju också är poängen med det här blogginlägget). Debattartikeln finns här:

    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=539612&previousRenderType=2

  4. Ah, nu läste jag blogglänken. Det är två saker du whammar till med på en och samma gång (fast det var du inte helt tydlig med):

    1. Har jag gjort en korrekt tolkning av det Asp själv säger. Här är mitt svar: givet DN-debatten, ja.

    2. Gör Asp själv en korrekt tolkning av de data han har. Här är mitt svar: jag vet inte; har inte sett ursprungsrapporten, men litar man på din bloggare, så verkar resultatet vara liiite överdrivet.

  5. Sammanslagningen av ekonomi- och politikreportrar var antagligen inte helt slumpartad. I den förra kategorin skulle jag gissa att många borgerligt sinnade journalister befinner sig, medan det kan vara lite tunnare med den sorten bland rena politikreportrar. Nu kan man som Asp hävda att ekonomi kan ses som politik (javisst), men de journalister som bevakar det politiska spelet skriver sannolikt oftare på politiksidan i tidningarna.

  6. Hagevi, jag är osäker på vad du menar här. Att Asp väljer att slå i ihop ekonomi- och politikreportrar för att få fram de data han vill få fram?

    Jag tror faktiskt att man kan göra ett teoretiskt case för att inkludera ekonomireportrarna, om det är politisk opinionsbildning man är ute efter: frågor som: ”jobben”, ”skatterna”, ”priser, löner och hyror” samt ”företagens villkor” brukar rankas mycket högt hos väljarna vad rör viktiga frågor inför val. Om man nu kan argumentera för att opinionsbildningen i dessa frågor sker på ekonomisidorna i våra stora tidningar, är det väl rimligen också intressant att fundera den politiska färgen hos ekonomireportrar?

  7. Jovisst, det är helt ok. Men om det finns en skillnad mellan ekonomi- och politiksidorna i reportrarnas politiska tendens är detta intressant att redovisa. För som du indikerar är fokus på dessa båda sidor lite olika.

  8. Så kan det vara. Det särredovisas säkert i ursprungsrapporten. Men jag förstår att han inte gör det. För det första, teoretiskt. Han driver caset om ”opinionsbildning”:

    ”En… inflytelserik grupp är de journalister som har till huvuduppgift eller enda uppgift att dagligen följa och rapportera om politik, ekonomi och samhälle…. Det vill säga journalister som varje dag rapporterar om politik och ekonomi i nyhetsmedier som direkt eller indirekt når ut till hela svenska folket.”

    För det andra finns det ett metodologiskt meck: han drar sig t.o.m. att säga något om denna grupp, eftersom n = 47 för denna begränsade skara. Nedbrutet ytterligare, så… ja, det är redan nu bökigt att säga något allmänt.

    Ska försöka hitta Asps rapport själv, och sedan återge de siffror du letar efter.

Kommentera

