Varför är doktorander missnöjda?

Jag är rätt förtjust i Jusek-tidningen. Där redovisas ofta data/forskning som åtminstone jag inte orkar leta upp i normala fall. Här är ett exempel:

Högskoleverket gör ibland s.k. ”doktorandspeglar” som tar reda på hur doktorander i Sverige har det. Det har kommit en ny sådan, och denna visar att de problem som fanns inom forskarutbildningen för fem år sedan kvarstår: var tredje doktorand oroar sig för att bli arbetslös, två av fem upplever att de inte fått tillräcklig handledning, och väldigt många känner att deras handledare inte visar särskilt stort intresse för deras avhandling eller ger dem någon konstruktiv kritik.

Remissinstansens kommentar: jag är inte särskilt förvånad. Det är nog en dubble whammy som förklarar att doktorander är i det här besvärliga läget. Å ena sidan… Min erfarenhet (det gäller både mig själv personligen, och de allra flesta doktorander jag genom åren kommit i kontakt med) är att en doktorand dels (a) har för högt ställda förväntningar på vad en handledare kan göra för en, och (b) behöver någon extern syndabock när arbetet inte riktigt flyter på så bra som doktoranden tycker att det borde göra. Å andra sidan… Som jag skrivit om tidigare är arbetsbelastningen för en normal doktorandhandledare rätt kraftig redan som det är. Jag tror att rätt många handledare anser att doktoranderna är/ska vara självgående i mycket större utsträckning än vad doktoranden (eller studieplanen) anser, varför doktorandhandledningen kanske inte alltid prioriteras.

Ergo – vi har en situationen där kundens förväntningar på leverantören sannolikt är en smula för hög, och där leverantörens antaganden om vad som egentligen krävs/behövs i form av leverans är för låg. Summan av kardemumman: missnöjda doktorander. Och cyniska handledare som tycker att doktoranderna inte är av rätt virke.

Kommentera

