Uppehållet

Det hyggligt långa blogguppehållet beror på semester. Jag pep iväg på en veckoresa till Island, där jag passade på att besöka platser jag aldrig varit i närheten av tidigare. Det var, som förväntat, makalöst. Och vädret! Sol samtliga dagar. Bildbevis kommer så småningom.

Semestern väckte några semipopsociologiska frågor. Den första: varför är det så ohyggligt dyrt att hyra bil på Island? Nu när den isländska kronan kollapsat (den var på sin lägsta nivå någonsin när vi var där, rasat med 40 procent sedan årsskiftet… bra för oss, dåligt för islänningarna) var det mesta lika dyrt eller lite billigare än här hemma. Men att hyra bil? Forget about it, som amerikanska mafiosos plägar säga. Nästan 1000 spänn om dagen. Svaret på varför det är så dyrt? Min gissning: en kombination av att deras hyrbilssäsong är extremt kort, och att bilarna slits ut bra mycket fortare på Island än i Sverige (vägarna är verkligen heeelt usla så fort du är utanför Väg 1, den asfalterade väg som går runt ön).

Den andra är svårare: varför kör den absoluta majoriteten av alla islänningar automatväxlat, och vi nästan har omvända förhållanden i Sverige? Jag har frågat runt bland mina isländska vänner, och inte hittat någon rationell förklaring. Det enda de säger är att ”jamen, det är ju så bekvämt att köra automatväxlat”. ”Jamen”, invänder jag då, ”det är ju högre bränsleförbrukning – sämre för din ekonomi, och sämre för miljön i allmänhet”. Då ler de, och säger: ”islänningar är kortsiktiga livsnjutare som sätter bekvämlighet för ekonomin”.

Hmmm. Det är obehagligt med kulturella förklaringar. Men förklaringen skulle i o f s funka fint för att förklara den djupa ekonomiska kris landet befinner sig i.

Kommentera

