SödertälYEAH!?!

Nu har Fokus årliga kommunranking ramlat in.* Enligt rankingen bör vi söka oss till Danderyd, Lund, Lomma, Vellinge och Åre, och vi gör bäst i att stryka Bjuv, Munkfors, Södertälje, Haparanda och Ljusnarsberg från listan över framtida bostadsorter.

Jag har tidigare argumenterat för det goda med den här typen av rankingar (t.ex. tillsammans med Jörgen Ödalen i uppsatsen ”Kommunstruktur, självstyrelse och rätten till självbestämmande”). Gunnar Wetterberg sammanfattar i boken Kommunerna (2000, SNS förlag) fördelarna med ett system byggt på många, självstyrande kommuner som ständigt jämför sig med varandra på följande sätt:

[Genom den stora mängden beslutscentra] har självstyrelsen härmat en av marknadens mer sympatiska mekanismer. Förnyelsen hänger inte längre på ett enda beslut. Förnyarna kan vara en eller ett par pionjärer, som går före alla andra och prövar en ny lösning. Går det bra så kommer de andra efter, en efter en och så flockvis, ända tills man successivt ställt om hela sektorn. Kommunerna blir varandras laboratorier – något som de i och för sig borde kunna utnyttja betydligt mer systematiskt än idag (Wetterberg 2000: 40).

Idén är ingalunda ny, och hämtar t.ex. näring från Hayeks föreställning om att institutionell mångfald gör att aktörer systematiskt kan jämföra sig med varandra, lära sig av andras misstag och framgångar, med följden att förnyelse och anpassning sker löpande. Men liksom med andra typer av jämförelser, finns anledning att mana till återhållsamhet och försiktighet innan man som ledande kommunpolitiker eller tjänsteman börjar snegla för mycket på listtopparna och härma deras policys (och omvänt, kika på botten och undvika deras). Vi bör vara rätt säkra på att de metodologiska instrumenten för rankingarna är korrekta,** och att det faktiskt rör sig om variabler som man som kommunpolitiker faktiskt kan påverka, innan man ens överväger att använda rankingarna som grund för policyreformer.

Personligen hade jag gillat om man hade kunnat lyfta in någon variabel om kommuninvånarnas subjektiva nöjdhet, i termer av politiskt förtroende, mellanmänskligt tillit och kanske också popvariabeln ”lycka”. Sådana variabler är visserligen svårfångade, men det finns trots allt en del data på området (se t.ex. de tre undersökningarna som Anders Lidströms uppsats bygger på).

____________________

* Den nyfikne, som inte själv orkar scrolla runt på Fokus hemsida, kan klicka på länken nedan för att se vilken typ av variabler det är som avgör var det är ”bäst att bo”.

** Notera att Fokus ranking förefaller mig vara metodologiskt betydligt mindre klandervärd än rankingen av de lokala företagsklimaten.

detta-baseras-rankingen-pa

Och, förresten, min hemkommun Gnesta kommer på 144e plats. Min förra hemkommun, Lund, ligger topp fem. Det var inte bättre att bo där. För många studenter. Det enda jag saknar är min gamla fotbollsklubb, Lokomotiv Lund.

3 svar to “SödertälYEAH!?!”

  1. ”min hemkommun Gnesta kommer på 144e plats. Min förra hemkommun, Lund, ligger topp fem. Det var inte bättre att bo där.”

    Själv flyttade jag från tvåan Lund till Malmö som ligger nånstans runt 250:e plats. Jag trivdes betydligt bättre i Malmö än jag någonsin gjorde i Lund – även om det onekligen är en gangsterstad.

  2. Bekymret med rankingen är, som jag skriver, att de inte kontrollerar för medborgarnas nöjdhet. Det finns saker som förklarar nöjdhet som ö.h.t. inte kan fångas med hjälp av de 30 indikatorerna. En sån enkel grej som att aldrig behöva låsa sin cykel i en liten håla. Glöm att låsa din cykel i 2 minuter i Lund, och nå´n student har snott den. Studenter resonerar som ”alla cyklar är mina tills de är låsta”.

  3. jag flyttade från lund till landskrona (enda svenska staden där det förekommer regelrätta drive-by-shootings på daglig basis). min livskvalitet höjdes med 500 procent.

Kommentera

