Universitetet och feedbackmekanismerna: del I

Idag har tentor rättats en masse. Fick en liten paus med detta under tiden då Hollands makalösa utskåpning av Italien utspelades. Blev samtidigt underhållen av en kanadensisk gästlärare som är här och ger en sommarkurs (och som var rusig över holländarnas framfart). En mycket trevlig bekantskap, vars ögon blev allt mer uppspärrade och vars haka trillade ned till knäskålarna när vi pratade om rekryteringsprinciper till motsvarande post doc- och lektorstjänster i USA respektive Sverige.

Min nye vän trodde mig knappt när jag berättade att regeln här i Sverige, åtminstone bland statsvetarna, länge, länge varit att rekrytera människor som disputerat vid institutionen, alternativt LASa in människor till fasta anställningar. ”What? That´s counterproductive!”, var hans grundbudskap. Han gav uttryck för det djupt icke-utvecklande, improduktiva och incestuösa i att rekrytera internt: det är förödande för den nydisputerade som stannar kvar (och får höra samma käpphästar , möta samma inställning till arbetet från samma kollegor i ytterligare några år) och för den akademiska miljön (som just får dras med t.ex. samma stagnerande seminarium och samma inställning till forskning och internationell publicering). Om jag inte missminner mig – vilket jag i.o.f.s. ofta gör – hade Bo Rothstein en utläggning om just dessa ting när han var här hos växjöstatsvetarna för några månader sedan. Jag är helt övertygad om att han, och min nye kanadickkamrat, har helt rätt. Enskilda statsvetare mår bra av att röra på sig, och individuella statsvetenskapliga miljöer mår bra av att få in nytt folk.

Ett svar to “Universitetet och feedbackmekanismerna: del I”

  1. För att inte tala om dem som blir kvar trots att de aldrig disputerar…

Kommentera

