Fotbolls-EM

Så drog det igång. Och vilken start, för egen del. Kom hem från Växjö. Upptäckte att någon av alla de hantverkare som har haft mitt hem som nöjesfält under den gångna veckan med största sannolikhet skakat om parabolen. Så: ingen signal! Så: inget EM!

Som tur är, är goda råd faktiskt inte alltid så fruktansvärt dyra. Det visade sig att man kunde köpa ett månadsabbonemang från TV4-anytime (nej, jag gör inte reklam, konstaterar bara fakta), och se EM direkt i datorn. Och med datorn inkopplad till teven, ja, då ser det åtminstone liiite grand ut som fotboll (fast, i ärlighetens namn, mer som ett gammalt fotbollsspel på C-64). Ett par reflektioner från första dagen:

  • Jag fick en liten ”ahaupplevelse” när jag såg Schweiz möta Tjeckien. Jag höll på schweizarna som spelade aggressiv, fantasifull anfallsfotboll matchen igenom, bara för att se sig besegrade efter ett riktigt tjeckiskt skitmål gjort på en halvchans. Och tänkte: sådär måste det vara att hålla på lag som möter Sverige. Tjeckerna gjorde inte mycket mer än att stå rätt i positionsspelet och manövrera bort schweizarna från straffområdet, varför urmakarnas och chokladtillverkarnas farligheter mest kom genom distansskott.
  • Jag upptäckte två saker när jag lyssnade på Jens Fjellström och Robert Perlskog kommentera matchen:
    • Under matchen sa Fjellström en gång ”han tar en djupledslöpning och ställer en fråga till försvararna”. Jag noterade då att det var väldigt länge sedan någon använde detta språkbruk, att spelarna ställer frågor till varandra. Jag har förstått av Jesper på den bästa fotbollsbloggen att uttrycket självdog när Ola Andersson lämnade kommenterandet för att bli sportchef i AIK. Fjellströms slip of the tongue var förhoppningsvis en dödryckning och inte en revival. Jag avskyr uttrycket.
    • Jag noterar att kommentatorer nästan helt och hållet slutat prata om ”kontringar”. Nej, nu är det ”omställningar” och ”omställningsspel” för hela slanten. Möjligen är det inte bara en modepryl att termen ”kontring” nu hänger på gärsgår’n. Det kan vara jag som låter den språkintresserade delen av hjärnan sticka iväg nu, men ”kontring” och ”kontringsspel” känns mer oplanerat, något som pojklag sysslar med då de skickar upp kulan till någon snabb anfallare eller ytter i hopp om att något, vadsomhelst, ska hända. Innehållsmässigt upplever jag att ”omställning” och ”omställningsspel” implicerar något slags plan, en idé, en på förhand bestämd taktik. Och då kanske jag kan vara OK med att man inte längre pratar om kontringar.

Vem som vinner? Hjärnan säger Tyskland, hjärtat säger Portugal, och dåren i mig tror att Sverige går till semi.

3 svar to “Fotbolls-EM”

  1. Jeg kontrer omgående med to links:

    1. Økonomerne har været på banen og via multiple regressionsafleveringer forudsiger de, at Tyskland … nej, Tjekkiet … bliver Europamestre:

    http://www.faz.net/s/Rub50CB16F2CCB7495BBAB0A154CC647299/Doc~EB5C16708FD074F8989A41287F627A56F~ATpl~Ecommon~Scontent.html

    2. The Guardian konstaterer, at a) angriberne tilhører det 20.århundrede og b) det er umuligt at få et landshold til at spille som et klubhold:

    http://www.guardian.co.uk/football/2008/jun/08/euro2008

    Iøvrigt er jeg som andetsteds beskrevet forpligtet til at støtte Kroatien, Østrig, Schweiz, Tyskland, Frankrig, Rusland og Sverige.

  2. det värsta kommentatorsuttrycket är ändå ”understöd”.

  3. […] vinst ger störst lycka, alternativt det lag som har snyggast spelare (dvs. Portugal, vilket också skönhetsexperten Gissur har insett). « Dödlig kärlek Piggt pianoverk […]

Kommentera

