Moteld?

Jag är en amatör på området ”svenska utbildningssystemet”, men jag är en orolig amatör. Men man behöver ju knappast vara en expert för att tyda symptomen på att någonting har gått snett/är på väg att gå rejält snett vad rör det svenska utbildningssystemet.

”Symptomen?”, frågar du dig. Tja, vad sägs om denna arsenal av oroande punkter:

  • Bara under de gångna 10-15 åren har svenska grundskoleelever presterat allt sämre. Enligt PISA-studierna är svenska elevers kunskaper i naturkunskap och matematik under OECD-snittet, och ska man tro TIMSS-mätningarna har svenska grundskoleelevers medelprestationer sjunkit mer än i något annat jämförbart land.
  • Riktas blicken till gymnasieundervisningen, kan konstateras att en tredjedel av eleverna lämnar skolan utan att ha betyg.
  • Problemen stannar dock inte på elevnivå, utan den orda cirkeln spinner vidare. De flesta av er känner till den massiva kritik som riktats mot de svenska lärarutbildningarna. Dåliga lärarutbildningar ger knappast bra lärare. Och dåliga lärare lär knappast vara medicinen för att vända på utvecklingen med sämre presterande elever.

Japp, därefter rullar det vidare ned till avgrunden. Eller inte. Hursomhelst, jag skulle inte gå så långt att säga att jag blir glad, men det är med viss tillfredsställelse jag noterar att den nya regeringen försöker åtgärda problemet. Idag publicerades en ny utredning, Legitimation och skärpa behörighetsregler, där man antyder rätt långtgående reformer av lärarkåren (t.ex. provår och just lärarlegitimation). Huruvida detta bara blir en pappersprodukt som aldrig någonsin sjösätts eller får avtryck i sinnevärlden återstår dock att se.

Annonser

Ett svar to “Moteld?”

  1. steg ett borde ju i alla fall vara att lägga ner lärarhögskolan och låta lärarna ta en fil kand/mag vid universitetet i de ämnen de ska undervisa. pedagogisk utbildning är säkert viktigt, men det kan knappast kompensera att man saknar grunderna i det ämne man ska undervisa. jag har under många år haft det tvivelaktiga nöjet att undervisa på kurser i ett samhällsvetenskapligt ämne på b- och c-nivå. några av studenterna som följer dessa kurser har läst a-nivån (eller motsvarande) inom ramen för lärarutbildningen på lärarhögskolan. och tro mig, de kan inte ett jota, de är helt nollställda. de vet inte det allra mest grundläggande, de förstår inte skillnaden mellan teori och empiri, de tror att det är helt ok att skriva texter genom att klippa och klistra från internet, de ber helt ogenerat om att få hemtenta iställer för salstenta (med motiveringen att de minsann är lärare och vet att det är en mycket mer pedagogisk metod). det brukar oftast sluta med att de inte klarar kursen och istället tar motsvarande poäng på lärarhögskolan.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: