På återseende

Jag tror det var 1993. Jag läste en krönika av Per Bjurman som hyllade en Luleorkester som kallade sig The Bear Quartet. Samma vecka köpte jag skivan Family Affair, som sedan dess varit en trogen följeslagare: den skiva jag lyssnat på överlägset flest gånger, och samtidigt också min absoluta favoritplatta.

Sedan dess har också The Bear Quartet varit mer som en god kamrat än någonting annat. Jag har, tills för två skivor sedan, alltid hängt på låset när de släppt nytt. Det är bl.a. därför som jag med sorg i hjärtat, kan konstatera att Matti Alkbergs svenska satsning – MABD – läggs ned. Det är logistiska omständigheter, men tyvärr också obegripliga marknadskrafter, som gör att det inte riktigt fungerar.

Det förvånar, förvirrar och irriterar mig att det inte finns en marknad för den här musiken. Den av mina gamla lärare som influerat mig mest i mitt tänkande kring samhällsvetenskap, professor Jim, sa en gång att rational choice är en mycket demokratisk teori: den som använder dess antaganden utgår alltid ifrån att människor är ungefär lika smarta som de själva. Enkelt uttryckt måste forskaren utgå från antagandet att aktörer, ställda inför en bestämd valsituation av något slag, skulle agera ungefär som forskaren själv skulle ha gjort i samma situation.

I fallet MABD måste man tyvärr ge honom fel. Ställda inför valet mellan att lyssna på bra musik och att lyssna på dålig musik, väljer det svenska folket kontinuerligt körslaget, Björn Rosenström, Crazy Frog eller, tja, Måns Zelmerlöv. Svenska folket: skämmes för att ni utrotat kanske det bästa svensksjungande bandet genom historien. Så, ungefär som när vi ser ett vackert, utrotningshotat djur de facto dö ut, sätter jag mig ned i tre minuter och lyssnar på Helg igen och skålar ”på återseende” rakt ut i luften med en helt vidrig kopp automatkaffe.

Kommentera

