Fokalpunkter revisited: Schlagerfestivalen

Borta hos dr Bergh pågår resultatredovisning av ett skoj experiment. Bergh ber oss besvara en enkät som inleds med följande beskrivning:

Nedan ser du ett antal kategorier, som alla innehåller mängder av element. Ditt mål är att ange samma element som alla andra gör när de ställs inför samma uppgift! Du måste alltså fråga dig vad andra kommer att svara, vad de tror att andra kommer att svara – och vad de tror att andra tror…

Om svenskarna lekte en variant av fokalpunktsleken när de röstar fram vem som ska representera Sverige i den stora schlagerfestivalen, ja, då skulle det sannolikt gå mycket bättre för er (jag är islänning). Som det är idag, är folk på tok för egoistiska. De ställer sig frågan: ”Vilken låt är det som jag gillar”? De borde vara mer nationalistiska, och tänka i fokalpunktstermer. Såhär ungefär borde de resonera:

OK, jag får ju ändå inte rösta i den stora finalen. Om min preferens är att Sverige ska vinna festivalen, måste jag fråga mig: vad är det den stora, viktiga majoriteten av schlagerländerna gillar? Vad är det för låt som attraherar medianschlagereuropéen?

Om svenskarna bara hade tänkt ett steg längre hade vinnaren i den svenska uttagningen varit given. Given, jag säger!!!

Kommentera

