Effektivare doktorander? Tillåt mig tvivla…

Fick Juseks medlemstidning i veckan. Där rapporteras i en notis (från Sacorapporten Kunskapens läge 2008) att examenstakten bland doktorander har ökat. Tydligen tog 11 procent examen inom fyra år 1980. Motsvarande siffra idag är 22 procent. Wow. Och huvudskälet som lyfts fram? ”Idag finns fler doktorandtjänster.”

Jag reagerar på två saker i notisen. För det första att faktiskt hela 11 procent blev klara inom fyra år 1980. Det imponerar stort på mig. För det andra att ökningen av personer som fixar avhandlingen på de utsatta fyra åren bara har fördubblats (till 22 procent idag alltså, ergo missar 78 procent att göra detta). Och varför reagerar jag på dessa två sätt? Jo, för att det här med att det finns fler doktorandtjänster är bara en av flera viktiga omständigheter som underlättar för dagens doktorander. Det finns faktiskt så stora skillnader mellan att skriva avhandling idag jämfört med för 30 år sedan att det egentligen blir larvigt att jämföra.

Egentligen tänker jag uteslutande på teknikutvecklingen. Den har underlättat för oss forskare på åtminstone två fantastiskt viktiga plan. För det första så torde det gå ohyggligt mycket lättare och fortare att skriva med våra moderna ordbehandlingsprogram (typ Word) jämfört med att knacka på maskin. Ordbehandlingsprogrammen gör att vi kan hastigt krafsa samman små utkast, klippa och klistra mellan dokument, snabbt radera och skriva om. De har stavnings- och grammatikkontroller, som gör att vi inte behöver använda tippex eller knyckla ihop det vi kanske först tyckte var perfekta utkast, men som inte var det, och som sedan hamnar i sopkorgen och så får man börja om. Med andra ord, det rent fysiska skrivandet torde ha speedat upp avhandlingsprocessen med åtminstone ett år!

För det andra handlar det förstås om hur makalöst mycket enklare det är att få tag på information idag jämfört med förr. De stora artikeldatabaserna gör att vi hela tiden är två-tre knapptryck från forskningsfronten. Konferenspapper finns ute för allmän beskådan. Databaser finns att ladda ned från generösa kollegor. Mycket central statistik finns utlagd på nätet. E-post gör att kommunikationen mellan kollegor eller ens primära källor påskyndas. Källorna har helt enkelt blivit fruktansvärt mycket mer lättillängliga!

Med andra ord, är verkligen de 11 procentenheternas ökning något att skryta med? Jag skulle säga att dagens siffror är rent pinsamma i jämförelse, och att de 11 procent som skrev sina avhandlingar på fyra år för 30 år sedan förtjänar en ölkväll med mig. Jag skulle bra gärna vilja sätta mig ned med några kollegor som disputerade mellan 1975 och 1980 och fråga om de förutsättningar under vilka de arbetade.

Fast å andra sidan, hade inte gamlingarna internet som tidsslösare. Oj, oj, oj vad dagens doktorander slösar bort tid på facebook, MSN och Aftonbladets hemsida. Det kanske är så enkelt som all tid som min generation sparar på Word och den nya tekniken, den slösar vi bort igen på all rekreation som det kära gamla internet erbjuder?

3 svar to “Effektivare doktorander? Tillåt mig tvivla…”

  1. […] Remissinstansen wrote an interesting post today on Effektivare doktorander? TillÃ¥t mig tvivla…Here’s a quick excerptOj, oj, oj vad dagens doktorander slösar bort tid på facebook, MSN och Aftonbladets hemsida…. […]

  2. Hur är det med kvalitén på avhandlingarna? Har de ökat? Kanske. Toppskiktet är måhända lika goda, men den genomsnittliga avhandlingen kanske har bättre kvalitet än de från 1980.

  3. Du kan ha rätt. Det kom ju rätt mycket smörja ur t.ex. kommunforskningsprojekten (även om det var många licar där). Å andra sidan… a l l t som kommer nu är verkligen inte top-notch. Men det är en kul forskningsuppgift att undersöka. Jag tror att Leif Johansson i Lund gjort någonting på det här temat, men exakt hur han vinklade det minns jag inte.

Kommentera

