Personrån, utbud och efterfrågan

Ni vet, jag är ju lite om mig och kring mig. Jag rör på mig. Jag åker tåg. Jag är i storstäder. Och jag lägger märke till saker. Igår t.ex., på tuff-tufftåget (inter-city) Alvesta-Linköping. Bredvid mig sitter en spoling på kanske 19 år. Han har den fetaste, coolaste, nyaste mobiltelefonen från Sony Ericsson. Han har en lövtunn, liten elegant Sony Vaio och glor på någon nedladdad rulle. Efter en dryg timme stänger han ner, och börjar fibbla lite löst med sin Ipod Touch.

Hur många tusen skulle ni uppskatta att killen lekte med där? Räknar lågt här… 2000 för mobilen, 10 000 för datorn, 4000 för Mp3-spelaren. Ok, jag medger, snajdaren är kanske inte representativ, men det är nog inte alls särskilt ovanligt att kids – och vi andra förövrigt – rör oss runt med mobiler, mp3-spelare och bärbara datorer för ett värde omkring, tja, 10 lakan.

Tillbaka till rubriken, som antyder att jag kommer att skriva något om personrån. Jag har inte hittat någon data på det ännu, men känslan som jag får efter några snabba sökningar i Presstext och Mediearkivet ger vid handen att antalet personrån ökar. Och jag är ingen kriminolog, och jag läser inte kriminologisk forskning, men det känns lite för en lekman som att det omedelbara svaret är: tacka fan för det! Utbudet av intressanta rånoffer torde ju ha ökat explosionsartat sedan vi trädde in i mobil-, mp3-, och bärbardatorfasen. Människor går ju runt som rena rama skattkistor. Och om utbudet av intressanta rånoffer ökar, är det väl inte helt osannolikt att det dyker upp lite fler personrånare som vill ha sin del av den här marknaden?

Hell, jag skulle säga att jag är personligen förvånad över att problemet inte är större än vad det verkar vara.

Slutligen, på en positiv not, tänkte jag tipsa om motsatsen till personrån. I morse hade jag lite tid att slå ihjäl innan ett besök hos min frisörska Helena. Jag slank in på ett hak som ligger mittemot Åhléns City vid namn Bolero. Det är inte första gången jag är där, och därför kan jag lugnt rekommendera haket vid, säg, 08-tiden. Gott om utrymme. Kaffe plus en rätt stor ost- och skinmacka (grovt bröd såklart) 25 kronor. I högtalarna, lågmält: lite skön Buena Vista Social Club-känsla. Livet på en pinne!

_____________

EDIT: Notera alltså att jag inte har en aning om huruvida kriminologerna använder sig att sådana här enkla RC-förklaringar i sina analyser. Om de inte gör det, är jag besviken. För innan man går vidare till invecklade förklaringar (som i sin tur ofta kräver nya förklaringar, typ ”personrån ökar för att samhällsklimatet har blivit råare, och samhällsklimatet har blivit råare för att…” etc.) ska man alltid först ge de allra enklaste en chans. Med ett lite snofsigare språkbruk talar man här ibland om Occamska principer.

3 svar to “Personrån, utbud och efterfrågan”

  1. Tror du har helt rätt, och man kan ju dessutom konstatera att kostnaderna för personrån därtill minskat för många av slynglarna. Alternativkostnaden för en kriminell karriär är utsikterna till ett schysst liv i hederlighet. När chanserna till en sådan framtid ser små ut, finns det inte många rationella skäl till att avstå från sno ihop sina statusmarkörer.

  2. Jag tänkte faktiskt gå in på den delen av RC-kalkylen hos you average skurk, men märkte att jag redan överskridit min gräns för ”OK längd på blogginlägg”. Alltså, just en liten vändning á la Schellings tippingeffekt-greja: ju mer attraktivt det är att personråna, desto fler av högrisk-rånarna ger sig in på marknaden. Ju fler personrånen blir, desto svårare får bängen att hålla koll på all skit som är i luften. Ju svårare bängen har att klara upp skiten, desto fler lågrisk-gangstas ger sin in på personrånsmarknaden…

  3. Det var nog det som låg bakom rånvågen i malmö för ett par år sedan – ett gatumode. Men när man plockade rånarna visade det sig att det ändå handlade om rätt få personer. Det räcker med att vanerånarna ökar med 50-100 pers för att en stad av malmös storlek ska bli jävligt mycket farligare.

Kommentera

