Ironier

Någon som minns lärarstrejken 1989? Jag gick i nian då. Någon vecka innan strejken bröt ut på riktigt, låg det i luften att lärarna skulle gå ut i strejk – men strejken avblåstes i en omgång. I min klass gick såklart de obligatoriska strulpellarna. Tre av dem blev sååå kränkta av att strejken inte utlöstes (vilket då skulle betytt att de slapp gå i skolan), att de själva satte sig i skolans s.k. glaskorridor och strejkade – för att lärarna inte hade strejkat.

Det är inte helt analogt, men jag började tänka på dessa gamla högstadiekamrater igår när jag bänkade mig framför derbyt mellan Bajen och Gnaget. Innan matchen gjorde fansen i de bägge lagen en gemensam aktion mot, tror jag, (a) att det svenska fotbollsförbundet drivit igenom att bortalagen ska stå för säkerhetskostnader på bortaläktaren i samband med matcher och (b) att nya huliganlagar ska införas som ger polisen ökade befogenheter att identifiera bråkstakar på läktarna.

Det ska sägas att jag egentligen inte har någon alldeles bestämd uppfattning i de båda sakfrågorna. Däremot blir ironin så övermäktig när Gnagetsupportrarna bombarderar Bajenspelare med mynt, platsglas och tändare så att de inte kan slå sin hörna i 75:e minuten. Matchen fick avbrytas. Japp. Ni läste rätt: exakt 75 minuter efter den massiva manifestationen för en riktigt läktarkultur, får matchen avbrytas. (Och för protokollets skull ska nämnas att bajenfansen inte var några duvungar – de kastade smällare på en kameraman från Canal Plus, varpå mannen lämnade sin post.) Jag vet inte, men i min bok är det inte läktarkultur att sula ned grejer på motståndarnas spelare.

Matchen då? Jotack. Gnaget spelade ut söderbröderna totalt i första halvlek. Spelet jämnade ut sig och Hammarby tog över rejält i andra, och Lolo Chanko skruvade in en fin frispark (en frispark som ledde till att Arnefjord visades ut). Med en man mindre visade AIK moral och spelade upp sig, och kunde kvittera genom straff i 93e minuten. Aaah. Så härligt det var.

Kommentera

