Aaargh…

Jag är en bitter jävel, det är sant. Men det blir inte lättare när världen arbetar emot en. Deadlinen för min landstingsöversikt närmar sig snabbare än… ja, valfri metafor. Och jag har ju inbillat mig att detta skulle bli en enklare forskningsöversikt, att mycket redan skulle vara gjort på området. Jag har redan skrivit om bristen på forskning om politiska processer, partier och demokrati på landstingsnivå. Nu upptäcker jag till min fasa att det inte verkar finnas någon grundforskning om hur partierna organiserar sig!

Hur tar man fram kandidater i till landstingslistorna? Vilka blandas in när partierna tar fram ett landstingsprogram för det aktuella landstinget? Hur stort inflytande kan den nationella partistyrelsen ha på landstingspartiernas handlingsutrymme? Man kunde ju tänka sig att någon student, eller varför inte någon senior forskare, noggrant kartlagt sådana ting. Beskrivit hur partierna organiserar sig, t.ex. Det närmaste jag kommer är ett enklare organisationsschema i Agne Gustafssons Kommunal självstyrelse, samt ett dito i Mats Bäcks och Tommy Möllers Partier och organisationer. Men (modern)* ingen mer ingående diskussion om partiernas respektive uppbyggnad. Det frustrerar mig. Och om ni tror att jag tänker göra denna grundforskning, tror ni fel. Om du är student, skriv en uppsats baserat på frågeställningarna ovan, och skicka den till mig. Helst igår.

_____________________________

* Jodå, jag känner till Pär-Erik Backs bok Det svenska partiväsendet från 1978. Den är 30 år gammal och hjälper tyvärr lite.

3 svar to “Aaargh…”

  1. Som sagt, statsvetenskapens kompakta ointresse för landstingspolitik är mystiskt. ”Regioner” är skoj och forskningsbart och rätt mycket av en sufflé, men landsting är visst alldeles för grått och på riktigt för att locka folk. Din reaktion är nog typisk: fan, här behövs det litteratur, men jag tänker då inte skriva den. (Och nä, jag tänker inte heller konvertera till landstingsforskare.)

    Det slog mig att den gode Harry Petersson, sedermera ALI, sedermera ? höll på en hel del med landstingsfrågor, men det var på förvaltningssidan. Även hans wingmate Bo Hagström hade samma inriktning. Kanske kan de ha några tips?

  2. Tro mig, jag har pungslagit Bosse på info (han sitter i Växjö också), men det är som sagt väldigt mycket hälsoekonomer och andra som diskuterar förvaltningsaspekter etcetera.

    För protokollets skull hade jag gärna skrivit allt detta om nu bara någon hade haft den goda smaken att ge ordentlig finansiering för det. Nu har jag idag på mig, typ.

  3. Ha ha, just det ja. Jag glömde att han satt i Växjö numera. Jag behöver vakna.

Kommentera

