En hypotes värd att pröva

totto.jpg

Så visades Bo Bylund på dörren. Knappast förvånande, efter att Reini under valrörelsen 2006 kallade honom för en ”socialdemokratisk valarbetare”. Möjligen är det så som dr Nic föreslår,* att högt uppsatta tjänstemän regelmässigt bör bytas ut i samband med regeringsväxling? Argumentet för detta skulle (a) vara att man ökade möjligheten för nya regeringars politik att få snabbare genomslag och (b) så slipper den sittande regeringen hyckla när de ska motivera sin avsättning (Totto i morse… ”han var rätt man på fel plats…”).

Personligen orkar jag inte engagera mig i just den frågan, av någon anledning känner jag mig märkligt likgiltig inför rikspolitiken. Det är kommunerna jag brinner för! Och Bylund-storyn väcker ett gammalt oförlöst forskningsprojekt till liv, nämligen huruvida man kan argumentera för att kommundirektör/kommunchef (eller motsvarande) ska tillsättas och avsättas i samband med att kommunala majoriteter byts ut? (Och be mig nu inte formulera exakt hur en sådan reform skulle gå till, typ om varje parti s.a.s. gick till val med en egen chefstjänsteman likt ett slags vicepresident).

Alltså, bevekelsegrunden för en sådan reform är att jag under mina kommunresor ofta stöter på oppositionsråd som är sura på den sittande kommunchefen för att denne är ”blå”, eller att nytillsatta KsO svär över att den sittande kommunchefen är för ”blå”. Detta är dock bara anekdotiskt. Frågor hypotes värd att pröva är:

Det är vanligare att kommunchefer avskedas/”får gå” året efter valår i kommuner där majoriteten har skiftat

Skulle detta stämma, skulle jag gå ut med en enkät till alla KsO och oppositionsråd och fråga dem om de skulle kunna tänkas vara förtjusta i en sådan reform, som innebär att ta får ta med sig en egen topptjänsteman att styra kommunen tillsammans med. Skulle det visa sig finnas ett stöd för detta, finns anledning att på allvar dryfta en sådan grej.

__________________________

* De sju flitiga läsarna av denna blogg kan med rätta undra om jag bara läser dr Nics och dr Berghs bloggar, eftersom det typ är de enda bloggar jag länkar till. Det enkla svaret är faktiskt: ja. Jag har annat att göra med min tid än att läsa bloggar (tyvärr), så jag har rationaliserat mitt bloggläsande till dem jag länkar till i högermarginalen (vad avser forsk-relaterade prylar). I övrigt blir det Henrik Rydströms blogg (direkt på barometern), übergeniet på fredagslistan.blogspot.com och trehornorstraff.blogspot.com. That´s it. Så glöm att min horisont vidgas till andra bloggar än de jag redan har i min feed. Investeringarna är gjorda, kostnaderna fixa och resurserna begränade = spårbundenheten är stark här.
2 svar to “En hypotes värd att pröva”

  1. Vilken bra uppsatsidé! Och en given publikation.

  2. Jag får övertala Elinder att skriva något med mig. Han är ju smart på riktigt. Gick det bra för honom?

    Jag fick lära mig något väldigt intressant häromveckan: i allmänhet har kommunchefer våldsamt dåligt anställningsskydd.

Kommentera

