Initieringsriter

krigaren.jpg

Har ni sett Krigarens själ? Filmen om hur bedrövligt aboriginerna i Australien har det? Hustrumisshandel, alkoholism, socialt utanförskap och sånna grejer? Nåväl. Det finns en scen där den äldste sonen i familjen ska upptas i något gäng. Och herreminje vad stryk han får. För att bli fullvärdig gängmedlem måste han nämligen utstå fasansfullt mycket stryk, för att sedan få hela ansiktet prytt med märkliga tatueringar. En helvetisk initieringsrit för att bli accepterad av hans blivande peers (ja, mest spöet, tatueringarna kanske anses fina, vad vet jag).

Igår fick jag anledning att bevittna en annan sorts initieringsrit, men på likartat tema. Min gamle bästis, Jögge, disputerade. Min erfarenhet från min gamla hemmainstitution är att disputationsakter plägar vara hyggligt välregisserade tillställningar, där opponenten viftar lite artigt med floretten och markerar då och då att ”här skulle jag kunna sticka in den, om jag ville, men då detta är ett litet spel för gallerierna, och alla ändå är kompisar, låter jag bli”. Sedan är allt klart, efter 25 minuters sammanfattning, och 70 minuters diskussion, kryddad med möjligen två korta frågor från auditoriet.

Min kamrat Jörgen fick ingen enkel resa igår. Hans opponent hade slipat knivarna och vässat tänderna, och Jörgen fick verkligen, verkligen försvara avhandlingens tes. I drygt 100 minuter. Och det är som det ska vara. I alternativet mellan det välregisserade, snälla och artiga och gårdagens tuffa batalj, tar jag Jörgens upplevelse tio gånger av tio. Ingen kan komma i efterhand och prata bakom hans rygg om att han fick en enkel resa, att han inte förtjänar sin doktorstitel (för tro mig, det snacket uppstår alltid efter de ”snälla” disputationerna). Visserligen är han otatuerad, men inte otitulerad. Grattis, kompis.

Kommentera

