Forskning och spådom

olle.jpg

Statsvetare ska verkligen inte uttala sig om framtiden. Ett exempel: under Almedalsveckan 2005 anordnades det en presskonferens. Kim Anderzon och Olle Ljungström skulle starta något som skulle gå under namnet Kulturpartiet. Jag blev tillfrågad, i egenskap av doktorand som skrev om ”nya partier”, vad jag trodde om det här. Ja, vad skulle jag säga?

Med tanke på alla knasigheter som pågått i partibildarbranschen, sade jag väl att, jaha, ännu ett par personer som anser sig ha blivit negligerade av etablissemanget som nu startar ett parti. Det är väl fint. De kan väl gå bra, kanske. Alltså, jag trodde ju att detta var på riktigt. Det var det ju naturligtvis inte. En av mina gamla ”kollegor” brukar använda denna story som ett litet partyskämt för att, ja, inte vet jag. Det kanske är kul. Men jag ska inte klaga: I gengäld brukar jag använda de ord hans opponent inledde med på hans licentiatseminarium som en liten partyhöjare… det är en hård bransch, statsveteriet, hörrni.

Nåväl. Det diskuteras mycket bland kollegorna om hur det ska gå för SD i valet 2010. Det finns de som tror att SD inte kommer in riksdagen 2010. Nu tycker jag verkligen inte att vi samhällsvetare ska ägna oss åt spådom, men… Av olika skäl, bl.a. genom den forskning som jag och min kollega Karl Loxbo sysslar med nu, börjar jag luta åt att deras chanser är rätt hyggliga (jag kommer att redogöra för våra resultat när artikeln är klar, så att ingen som är snabbare och smartare än oss hinner före). Misstanken växer sig starkare efter en läsning av en hyggligt nyskriven uppsats som med hjälp av enkätdata visar att det egentligen inte är något himla särskilt med SD-väljarna (ni får läsa detaljerna själva när resultaten presenteras i en bok som torde komma i höst). Denna misstanke förstärks ytterligare av denna, citat ”off broadway-mätning” (Sören Holmberg), som ger SD 4,4 procent av rösterna.

För oss som inte tycker att detta är en särskilt önskvärd utveckling, väcks frågan om denna trend kan stoppas/vändas. Jag skrev lite kort om detta i denna gamla krönika (jag stöldlånade en del av retoriken av Andreas Bergh; tack i efterhand). Kärnargumentet är att man bör diskutera invandringsfrågan mellan de etablerade partierna och inte öppna upp fältet för SD att sätta dagordningen och formulera problemen på detta policyområde.

Bjuder avslutningsvis på en fin liten sång av en ny favorit, Malcolm Middleton. Enjoy.

4 svar to “Forskning och spådom”

  1. Det ska bli intressant att se era resultat. Redan en titt i SOM-institutets Svenska trender 2006 ger en bild av tillväxtpotential för SD, skulle jag säga. 14 % anger invandring som den viktigaste politiska frågan och 46 % tycker att det är ett bra förslag att ta emot färre flyktingar (att jämföra med 28 % som tycker att det är ett dåligt förslag). Även om det skulle vara fifty-fifty mellan pro- och kontra invandring bland de där 14 %, betyder det ändå gott om opinionsutrymme att växa i.

    Förstår f.ö. inte vad som skulle vara så dråpligt med den där kulturpartigrejen. Vad hade du för skäl att inte tro att det var ett nytt parti? O.P. i Karlstad 2006 är däremot ett bra exempel på statsvetenskaplig tvärsäkerhet när den verkligen är fånig:
    http://berghsbetraktelser.squarespace.com/blogg/2006/10/15/7-funderingar-kring-statsvetarmtet-i-karlstad.html

  2. Du får fråga honom själv – du kan säkert lista ut vem det är av mina ledtrådar ovan.

    Och japp, tillväxtpotentialen minskar ju inte precis av resultaten från Skåne-SOM (kommer under hösten, tror jag, om inte förr). SD-väljarna är inte de marginaliserade medborgare vi gärna vill göra dem till. Detta antyddes förövrigt redan i Holmbergs exit-poll på valdagen (n var dock för lågt för att kunna säga något vettigt i detta fall).

    Karls och min grej torde vara klar i början av juni. Du känner ju till hypotesen – den får, föga överraskande kanske, k r a f t i g t stöd. Vi kompletterar den dessutom med ett alternativt mått på samma sak, och det slår om möjligt ännu hårdare.

  3. […] i media Jag har skrivit om det tidigare, och dr Nic har varit inne på det nyligen: vad ska egentligen journalister ha för principer när […]

  4. Vad kan sd göra i riksdagen?…

    Sverigedemokraterna nosar på 4 %-nivån och lunchrumsdiskussionen tar……

Kommentera

