Litenhet och fotbollsframgång

teitur.jpg

Här är jag uppvuxen, i en liten isländsk håla som – när det begav sig – hade drygt 3500 invånare (ca. 5000 nu). Ett halvdussin av mina gamla vänner blev utlandsproffs – och det lilla stället har levererat över 30 fotbollsproffs den gångna 25-30 årsperioden.*

Den dokumentär jag länkar till ovan är kort – ca 12 minuter, och väl värd att se om man är fotbollsintresserad. Som samhällsvetare förbluffas jag över effektiviteten hos idrottsklubben Akranes: genom historien har de sett till att vara Islands mest framgångsrika fotbollsklubb vad rör mästerskaps- och cupvinster, trots att de vart och vartannat år dräneras på sina guldkorn till spelare. Det torde vara en spännande miljö att undersöka för idrottssociologer – hur förklaras denna remarkabla framgång för denna fiskebyn?

I nästa steg torde den lilla byn intressera även den icke-sportintresserade forskaren. Skälet är att normen bland barn och ungdomar förefaller vara att man ska spela fotboll (eller simma, man har en grym simklubb också). Och många, många föräldrar är djupt engagerade i klubbens verksamhet. Jag har ingen aning om siffrorna, men jag gissar att dessa sakernas tillstånd håller nere ungdomsbrottslighet, fylleri, skadegörelse etc. i den aktuella kommunen. Hur förklaras detta? Om jag någongång lyckas pungslå någon finansiär på pengar för forskning om dessa ting ska jag nog försöka ge mig in på det här området (och läsa mer vetenskaplig produktion om frågorna – det lär väl finnas massor på temat, tips tages tacksamt emot).

* Nota bene: jag hade aldrig blivit fotbollsproffs även om jag stannat kvar i fotbollsakademin där. Jag spelade visserligen med flera av dem som sedermera blev utlandsproffs, och har visserligen två isländska mästerskapsmedaljer på väggen, men det var för pojkar 10 – B-lag (de delade in oss i A, B, C och D-gäng redan på sjumannatiden, i 6 årsåldern!) Min största fotbollsmerit utöver detta är att jag var fotbollstränare i två år för Lokomotiv Lund (tävling: finn tre fil dr i statsvetenskap på lagbilden!) som då mest bestod av bångstyriga doktorander och disputerade forskare, och båda åren var vi ruskigt nära att ta oss ur division sju-träsket genom kval till sexan. Misslyckades dock…
4 svar to “Litenhet och fotbollsframgång”

  1. Apropå Lokomotiv Lund: Var lagets stjärna PSW ledig dagen då fotot togs?

  2. Han gjorde sin praktik i PSW Eindhoven den dagen.

  3. Obegripligt att ni aldrig försökte värva mig. Obegripligt!

  4. […] har tidigare skrivit om min lilla hemstad och dess remarkabla fotbollsframgångar. I morgon drar allsvenskan igång igen, och utan att kolla i matriklarna är jag nästan säker på […]

Kommentera

