Jultorka

grinchen.jpg

Sinnebilden av en svensk akademiker påminner nog lite grand om sinnebilden av den svenske läraren: han eller hon går i ide i början av juni och kommer tillbaks in i matchen i slutet av augusti. Kring den 20 december växlar han eller hon ned igen, för att sedan komma tillbaka med full kraft två veckor senare.

Tyvärr kan jag konstatera att bloggtorkan på sistone inte beror på något i-ide-gående. Tvärtom. Självförvållat såklart, men jag har tvingats växla upp en aning. Av olika skäl (respondenter som tackat nej till intervjuer; tidsoptimism; oväntade arbetsuppgifter som sköljt in från alla kanter) har jag hamnat i tidsnöd med ett rapportskrivande. Nu blir hela julen söndertrasad. Jag skulle alltså tippa på att det kommer att bli sparsamt bloggat ett tag framöver nu också (gråt er nu inte till sömns, ack ni trogna 5…).

Förutom att arbetet har kvävt mig en smula på sistone, så har inhandlandet av julklappar varit svårare än någonsin. Genom olika sorters lärandemekanismer (det är trots allt den ömpftonde julen jag firar med min kära fru) börjar det här med att köpa julklapp till henne bli svårare och svårare. Det här är de egna, högst personliga kriterier jag satt upp för inköp av present till henne (för face it, det är den viktigaste klappen, jag ska ju faktiskt se den här människan i ögonen var och varannan dag under hela nästa år, till skillnad från föräldrar och syskonbarn, som dessutom ändå glömmer bort vem de fick vad av):

  • Det får inte ha med hushållet att göra. Jag tycker själv att det är för futtigt att typ köpa några fräcka vinglas, en snygg tavla, en matberedare eller lite gardiner som hon kan hänga upp på något snyggt ställe. En kvinna kan köpa sådant till sin man, men omvänt är skruttigt, det väcker hela jämställdhetsdebatten till liv. För mycket socialt bagage att bära på efter 15 år i feministkretsar för att jag ska idas bryta mot detta kriterium. Hejdå Duka! Hejdå hemmabutikerna! Hejdå andra affärer med den här inriktningen!
  • Lite kopplat till den första punkten, men en annan mekanism sätts i arbete: det får inte vara något som vi båda två kan ha roligt av. Om jag köper skivor, dvd-filmer, deckare, eller en liten frukost teve att ha i köket, gör den lilla, lilla sannolikheten att detta kan misstolkas som att jag ger det i egenintresse, att jag undviker alla presenter av denna karaktär.
  • Erfarenheten har långsamt lärt mig att klappen inte får vara för dyr.
  • Självklart får klappen heller vara för opersonlig och ogenomtänkt, för då finns alltid risken att frun börjar ifrågasätta min kärlek till henne.

Du förstår att julen, julen är ett mindre helvete för mig. I alla fall just denna jul, när julshopping måste kombineras med tunga, långa arbetsdagar och ingen, ingen ledighet. Tur då att man kan lugna nerverna med whiskey och de två finaste jullåtarna någonsin.

God jul, från mig, Shane och Steve!!!

3 svar to “Jultorka”

  1. Bloggar du ned? (Ja, jag *vet* att du har en ursäkt.) Själv går jag upp i varv under ledigheten. Resultatet av kombinationen tid plus alkohol.

    Här är en rolig sällskapslek du kan pröva på din bättre hälft medan ni väntar på att glöggen ska bli varm. Den heter ”Känn riksdagstrycket”. Gissa svaret på följande fråga (rätt svar vinner 10 poäng, och därmed leken).

    Vilket av följande ord förekommer flest gånger i riksdagens protokoll (1990-2007)? Ett av orden förekommer inte alls. Vilket?

    1. ”Analsex”
    2. ”Oralsex”
    3. ”Vaginalsex”

    Kul fråga, va? Rätt svar kommer på en blogg nära dig under julhelgen. Japp, under julen blir alla barn på nytt!

    Är det bara jag, eller får du också associationer till Ring P1 när du läser protokollen från kammaren?

  2. remissinstansen Says:

    Det förutsätter lite grand att man sitter och plöjer protokollen från kammaren. Sjuka människa. För jag utgår från att du menar riksdagskammaren? Fast i den här kontexten, med ditt inlägg, så undrar jag vilken kammare du menar. Du och din hustrus? För ni protokoll där? Och om jag skulle få associationer till P1 från det protokollet… cheezus, då skulle jag ifrågasätta ditt äktenskap.

  3. Mouhahaha!

    (Ja, det var riksdagen jag menade. Rätt svar är att #1 och #2 förekommit lika många gånger, medan #3 aldrig förekommit. I kammaren. Eh, riksdagskammaren.)

Kommentera

