Kriminell ordning?

motortjockisar.jpg

Jag fascineras av MC-gäng, ”fotbollsfirmor” och maffia. Inte bara för mitt manligt nedärvda nervdaller inför spänningen i allsköns brottslighet och hemliga uppgörelser i undre världen, utan kanske främst på grund av mitt intresse för hur normer upprätthålls i slutna sociala system vilka saknar formella institutioner, dvs. skrivna lagar, någon tydlig auktoritet med våldsmonopol att påtvinga andra att agera på ett sätt de annars inte hade gjort etc.

Jag inbillar mig att en forskare med fäbless för s.k. nyinstitutionell teori skulle kunna leverera fantastiska historier och roliga, kanske överraskande svar på klassiska statsvetenskapliga, nationalekonomiska och sociologiska frågeställningar givet full access till den här typen av kriminella ”samhällen i samhället”. Rimligen måste ju någonting skojigt ha skrivits om dessa moderna organisationer som står vid sidan om de allmänt erkända, legitima offentliga institutionerna (jag känner förstås till några roliga historiska studier som t.ex. Jon Elsters skojiga artikel om hur normer om blodshämnd upprätthålls i slaviska bergsbyar [typ], samt hur den isländska samhällsordningen växte fram ur totalt kaos en gång i tiden). Tar tacksamt emot tips om försök till att skriva om ”ordningens problem i moderna kriminella organisationer”. Forskningsinsatser, inte journalistiska dito, tack!

Kommentera

