Alternativkostnad

ledsen.jpg

Jag tror det var våren 1997. Det var siste april i Skåne, och som en person med ambition att posera som icke-studentikos spelade jag brännboll med en binge mer eller mindre förtappade själar i Malmö – istället för att vara bubblande lycklig med kurskamrater och andra förhoppningsfulla individer i Lunds stadspark. Efter ett par öl traskade vi så till KB och avnjöt en säreget vacker spelning med ett ugnt, hmmm, countryband – Whiskeytown. Det var startskottet till en svajig, obesvarad förälskelse.

Det visade sig att ansiktet utåt i bandet var ett riktigt litet underbarn vid namn Ryan Adams. Han var nog lite berusad där på scenen, men hey, vem var inte det där inne i lokalen. Och nog kunde man se lite missämja i bandet redan då (man splittrades sedermera 1999). Ryan Adams, däremot, har fortsatt göra plattor. En del riktigt bra, en del rätt så mycket kack. Min favorit är fortfarande den magiska Heartbreaker, där så prominenta figurer som Gillian Welch och Emmylou Harris också medverkar.

Ikväll lagar jag köttbullar långt ute i en stackars förort, försöker hålla koll på ett par katter som växlar mellan tillstånden ”galet busiga” och ”totalt utslagna” – inga mellanlägen. För det mesta älskar jag mitt liv härute i obygden, men just ikväll sörjer jag att jag inte bara kunde smugit förbi Cirkus för att njuta av den något opålitlige Ryan. Som en liten tröst i förortsmörkret lyssnar jag på Heartbreaker, och bjuder dig på två fina klipp med honom (i det första får du också njuta alldeles kort av världens bästa talkshow-host, Dave Letterman):

Ryan Adams, ”Come Pick Me Up”, på David Letterman

Ryan Adams, ”Oh My Sweet Carolina”, live någonstans

Kommentera

