Betygsätt betygsättarna

leijonborg.jpg

Jag är väldigt mycket för det här. Lars Leijonborg vill kvalitetsranka landets universitet och högskolor. Det tycks mig självklart att man gör så, och att man rankar utbildningar och att man (på något lite tvättat sätt) redogör för hur studenterna värderar kvaliteten på olika lärare. Kan tänka mig att ganska många universitetslärare skulle bli en smula skitibyx (detta härliga norrländska uttryck!) om något i den här stilen infördes i Sverige*. Det torde ge konsumenterna, läs studenterna, ett bättre underlag för att rationellt fatta beslut kring sitt livs kanske allra viktigaste val.

Om du behöver trösta dig såhär på måndagen, tipsar jag om Will Oldham (a.k.a. Bonnie ”Prince” Billy). Den här är från Greatest Palace Music, en skiva där Will gör covers på sig själv.

Will Oldham (a.k.a. Bonnie ”Prince” Billy)

* Exkurs: två personerna i bloggrollen till höger – professor Jim och professor Rodrik – finns betygsatta på den hemsida jag hänvisar till. Här respektive här kan ni se hur de betygsatts, som en liten illustration på hur detta skulle kunna se ut.

Kommentera

