De bästa drar alltid först

lenny-bryde.jpg

Det finns en tendens bland kulturarbetare att vara lite deppiga. De är melankoliska, de dricker lite för mycket och röker som polska glädjeflickor. Enligt någon kristen undersökning, som jag inte vet mer om än det jag läste i någon liten artikel i Aftonbladet, är genomsnittsåldern för rockstjärnor är 36,9 år. Metodmässigt finns säkert bekymmer med undersökningen: Dessa kristna statistiker sammanställde över 300, numera avlidna rockstjärnors dödsorsaker och livslängder, och gjorde sedan matten. Den vanligaste dödsorsaken bland stjärnorna var hjärtattack, men även överdoser av droger, överdoser av medicinska preparat och självmord.

Man kan tro vad man vill om dessa nuffror och jag struntar blankt i den kristna hemsidans underliggande budskap om att ”drick inte” alternativt ”lev inte som en rockstjärna”. Istället konstaterar jag bara att några av mina absoluta favoriter dött alldeles för tidigt av alldeles för icke-naturliga dödsorsaker. Och, tyvärr kanske, konstaterar jag också att det finns en liten sannolikhet för att de inte hade producerat sådan hög kvalitet på sina grejer om de inte hade varit lagda åt de lite mörkare korridorerna i tillvaron som de nu uppenbarligen var.

Här är jag egoistisk konsekventialist – med min egen nytta som måttstock: låt folk få göra precis vad som helst om nu det är förutsättningen för att de ska skapa sådan konst som gör mitt eget liv rikare. Ja, även om deras osunda leverne inte spiller över till positiva upplevelser för mig, ska de få göra vad de vill med sina liv (under den självklara förutsättningen att de åtminstone inte medvetet skadar andra – men bla bla bla, orka ta den diskussionen här).

Nedan finner du exempel på några människor var ”konst” (brett tolkad) jag älskar, och som tagit livet av sig/dött under andra oklara omständigheter alldeles, alldeles för tidigt.

Mitch Hedberg

Elliott Smith

Jeff Buckley

Nick Drake


4 svar to “De bästa drar alltid först”

  1. nonicoclolasos Says:

    Jeff-videon är borta!

    Kan inte de kristna statistikerna undersöka klassiska kompositörer också? Mozart blev 35 år. Bellini 34. Beethoven hela 57.

  2. remissinstansen Says:

    Den fungerar för mig! Konstigt.

    Du får mejla de kristna statistikerna. Möjligen tillstöter en komplikation vid att medellivslängden på Mozarts tid var lägre än idag, så hans livslängd kanske inte var så hårresande kort ändå.

    Mozart fyller också kriteriet för barnstjärna. Undrar vad medellivslängden för barnstjärnor är?

  3. nu har jag hittat hit. kollar aldrig mailen du tipsade till. själv lyssnar jag för tillfället mycket på artister som tagit andras liv. burzum och emperor. det är sant och helt klart ett moraliskt dilemma jag måste ta itu med.

  4. […] det är fredag idag ska jag unna mig en renodlad nöjespost. I ett tidigare inlägg skrev jag om musiker/artister som dött alldeles för tidigt efter ett alldeles för hårt liv. Jag […]

Kommentera

